Teveel vitamine D kan diarree en gewichtafname veroorzaken.
Bij overmatig gebruik, kunnen in het lichaam kalkafzettingen ontstaan, in combinatie met misselijkheid en zwakte.

Te veel calcium is ook niet goed .
Het kan onder andere de opname van ijzer, zink, magnesium en fosfor verslechteren . Ook kan een overdosis calcium leiden tot nierstenen of verstoring van de botbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niks je lichaam breekt het te veel gewoon af en dit werk jij naar buiten met je ontlasting :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Extreem hoge doses vitamine D kunnen tot verlies van calcium uit de botten leiden. Men heeft ook aanwijzingen voor een verhoogde kans op een hartinfarct of atherosclerose gevonden.

Acute toxiciteit

In extreem hoge doses kan vitamine D toxisch, zelfs dodelijk zijn. Zo stierven in de Verenigde Staten enkele mensen nadat ze melk hadden gedronken waaraan per ongeluk een veel te grote hoeveelheid vitamine D was toegevoegd.

Chronische toxiciteit

De maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 µg (2000 IE) per dag. Volgens een risico-analyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden vervijfvoudigd tot 250 µg (10.000 IE) per dag, 100 maal de huidige ADH voor personen tussen 4 en 50 jaar. Bij kortdurend gebruik kunnen veel hogere doseringen gegeven worden. Zo werd na het geven van injecties met 600.000 IE (15 mg) de calcidiolspiegel verhoogd van 2 ng/ml naar 22 ng/ml bij tien ouderen zonder enige aanwijzing voor toxiciteit. Dergelijke doses zijn niet alleen veilig, maar worden ook aanbevolen voor ouderen om vitamine D deficiëntie in de winter te voorkomen.

Vitamine D vergiftiging door voedingssupplementen

In Nederland is het vrijwel onmogelijk om toxische hoeveelheden vitamine D3 binnen te krijgen via voedingssupplementen. Vitamine D3 heeft pas toxische effecten bij serumwaarden van 250 nmol calcidiol per liter of meer. Dergelijke waarden worden pas bereikt bij chronisch gebruik van meer dan 10.000 IE (250 µg) vitamine D3 per dag, honderd maal de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Aangezien voedingssupplementen in Nederland maximaal 5 microgram per dag mogen bevatten, is het risico op overdosering van vitamine D3 door het gebruik van een voedingssupplement, mits men zich aan de aanbevolen dosering houdt, in Nederland daarom uitgesloten. (Wel is het denkbaar dat, als een combinatiepreparaat van vitamine A en D wordt gebruikt, er een overdosering van vitamine A wordt ingenomen.)
Bij suppletie van Ergocalciferol (D2) treedt eerder toxiciteit op dan bij D3 waarvoor de drempel voor toxiciteit veel hoger ligt.

In onderzoek is diverse malen aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D algemeen voorkomen, zelfs bij personen met een ogenschijnlijk adequate inname via de voeding, waaruit blijkt dat het risico op een chronisch tekort op vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Rest in reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Te veel calcium is niet goed. Het kan onder andere de opname van ijzer, zink, magnesium en fosfor
verslechteren. Ook kan een overdosis calcium leiden tot nierstenen of verstoring van de botbouw. De Gezondheidsraad adviseert om per dag niet meer dan 2500 mg calcium per dag in te nemen."
http://www.afslankacademie.nl/page/3051/het-belang-van-calcium.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap die minnen niet want je zet gewoon een goed verhaal neer. De marges bij vitamine D zijn erg groot waardoor je niet makkelijk kunt overdoseren. Het zou ongeveer ook mijn verhaal geweest zijn. +1